Czarownice. Szkice o potępionej kobiecości

Wedle powszechnego przekonania czarownicę uważano za istotę inną, a więc straszną, budzącą niepokój, burzącą porządek przyjęty przez społeczeństwo. To ona żyła w obrębie własnego świata, budowała nową, odrębną rzeczywistość. Istniała po to, aby czynić zło, niszczyć płód ludzki i zwierzęcy, odbierać zdrowie, zatruwać studnie i źródła, sprowadzać susze, wichury, gradobicia, odbierać krowom mleko, zsyłać obłęd, kołtun i inne cierpienia. Wioleta Wenerska w swej książce skupiła się nie tylko na zaprezentowaniu złowrogiego oblicza czarownicy, ale też wskazała na to, jak wiele niewinnych kobiet straciło swe życie przez posądzenie je o to, że uprawiały praktyki magiczne.  Szczególnie narażone na takie zarzuty były znachorki, które doskonale orientowały się we właściwościach leczniczych roślin i znały liczne ludowe przesądy. W obronie potępionej kobiecości stanęła m.in. Eliza Orzeszkowa i Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, na co zwraca również uwagę Wioleta Wenerska w swej najnowszej publikacji.
 



Zamówienie Książka dostępna. Cena: 30zł



Wiedźmy. Szkice o magicznej kobiecości

Wioleta Wenerska w książce Wiedźmy. Szkice o magicznej kobiecości omawia arcyciekawe postacie kobiece obdarzone nadprzyrodzonymi właściwościami. W galerii jej magicznych femin odnajdziemy m.in. Jaruhę i Rusę, bohaterki powieści historycznych Józefa Ignacego Kraszewskiego, Sienkiewiczowską Horpynę oraz Leśmianowską wiedźmę. Autorka wspomnianej publikacji wykazuje się imponującą wiedzą na temat wierzeń ludowych, magii, etnobotaniki, technik wróżebnych, mitologii z różnych stron świata. Książka pani Wenerskiej jest niewątpliwie skierowana dla wszystkich osób pasjonujących się literaturą i niezwykłymi feminami, podążającymi tropem dzikich kobiet i Wielkiej Bogini Matki, od której tak naprawdę zaczyna się przygoda z magiczną kobiecością.  



Zamówienie Książka dostępna. Cena: 30zł



Muzy z salonu i chaty

m1Autorka książki zabiera czytelnika do świata Młodej Polski i prezentuje sylwetki kobiet, które odegrały ważną rolę w życiu młodopolskich twórców. Zaintrygowała ją Irena Solska niezwykła aktorka, która zyskała miano femme fatale. Rozpalała ona wyobraźnię artystów, wielkich malarzy, pisarzy. Pozowała m.in. Stanisławowi Wyspiańskiemu, Leonowi Wyczółkowskiemu, Józefowi Mehofferowi, Wojciechowi Kossakowi. Darzyli ją uczuciem Jerzy Żuławski, Stanisław Eljasz-Radzikowski, Stanisław Ignacy Witkiewicz. Autorka książki zainteresowała się również muzami Jana Kasprowicza. Jego trzy żony: Teodozja Szymańska, Jadwiga Gąsowska i Maria Bunin bez wątpienia odcisnęły swe piętno na jego twórczości. Wioleta Wenerska zaprezentowała też młodopolskie muzy spod chłopskiej strzechy. Należały do nich niewątpliwie siostry Mikołajczykówny z Bronowic Małych. Anna, Jadwiga i Marysia, córki Jacka Mikołajczyka zaistniały nie tylko na płótnach, ale i na kartach Wesela. Niewątpliwie najbardziej kontrowersyjną muzą okazała się dla p. Wenerskiej żona Stanisława Wyspiańska, Teodora Teofila Pytko, albowiem do tej pory wzbudza zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje. Książka Muzy z salonu i chaty niewątpliwie  jest ciekawą lekturą, albowiem jej autorka w sposób interesujący prowadzi czytelnika poprzez meandry życia inspirujących artystów  kobiet.              

Zamówienie Książka dostępna.
Cena: 30zł                          

Zioła z romantycznej "księgi natury"

m1Zioła z romantycznej „księgi natury” Wiolety Wenerskiej to ciekawa synteza znaczenia roślin w polskiej twórczości romantycznej. Autorka odznacza się fenomenalną wiedzą o literaturze i malarstwie, co łączy ze znajomością roślin. Wysoko oceniam tę interdyscyplinarną syntezę. Będzie to książka, która na pewno zafascynuje kulturoznawców, polonistów, etnologów, ale także i botaników. Jest to praca, która powinna znaleźć się w biblioteczce każdego polonisty i ziołoznawcy.                                          
                                                                   
Z recenzji wydawniczej prof. Łukasza Łuczaja             






Zamówienie Książka dostępna.
Cena: 25zł


Prerafaelickie odcienie kobiecego piękna

m1Autorka książki wykazała się  ogromną wiedzą na temat malarstwa ugrupowania angielskich malarzy zwanych Bractwem Prerafaelitów. Pokusiła się o omówienie  prerafaelickiego typu kobiecej piękności. Oto bowiem prerafaelicka femina nie była obdarzona ani urodą pospolitą, ani klasyczną, lecz miała w sobie coś niepokojącego, enigmatycznego. Za tym pięknem ukrywał się bowiem stygmat siły fatalnej. W kreacji prerafaelickich bohaterek dużą rolę odgrywały długie włosy, zmysłowo wykrojone usta, oczy przyciągające swym magnetyzmem. Wioleta Wenerska dostrzegła, że prerafaelici na swych płótnach ukazywali różne odcienie kobiecego piękna: od piękna niespokojnego, niebezpiecznego (Lady Lilith, La Belle Dame Sans Merci), poprzez piękno władcze (Kirke), piękno tragiczne (Ofelia), piękno melancholijne (Izabella), zawstydzone, bezbronne (Andromeda), aż po piękno uduchowione, niewinne (Beata Beatrix, Maria).   

Zamówienie Książka dostępna. Cena: 30zł