Czarownice. Szkice o potępionej kobiecości
Wedle powszechnego przekonania
czarownicę uważano za istotę inną, a więc straszną, budzącą niepokój, burzącą porządek
przyjęty przez społeczeństwo. To ona żyła w obrębie własnego świata, budowała nową,
odrębną rzeczywistość. Istniała po to, aby czynić zło, niszczyć płód ludzki i
zwierzęcy, odbierać zdrowie, zatruwać studnie i źródła, sprowadzać susze,
wichury, gradobicia, odbierać krowom mleko, zsyłać obłęd, kołtun i inne
cierpienia. Wioleta Wenerska w swej książce skupiła się nie tylko na
zaprezentowaniu złowrogiego oblicza czarownicy, ale też wskazała na to, jak
wiele niewinnych kobiet straciło swe życie przez posądzenie je o to, że
uprawiały praktyki magiczne. Szczególnie
narażone na takie zarzuty były znachorki, które doskonale orientowały się we
właściwościach leczniczych roślin i znały liczne ludowe przesądy. W obronie
potępionej kobiecości stanęła m.in. Eliza Orzeszkowa i Maria
Pawlikowska-Jasnorzewska, na co zwraca również uwagę Wioleta Wenerska w swej
najnowszej publikacji.
Zamówienie
Książka dostępna. Cena: 30zł
Wiedźmy. Szkice o magicznej kobiecości
Wioleta Wenerska w książce Wiedźmy. Szkice o magicznej kobiecości omawia arcyciekawe postacie
kobiece obdarzone nadprzyrodzonymi właściwościami. W galerii jej magicznych femin odnajdziemy
m.in. Jaruhę i Rusę, bohaterki powieści historycznych Józefa Ignacego
Kraszewskiego, Sienkiewiczowską Horpynę oraz Leśmianowską wiedźmę. Autorka
wspomnianej publikacji wykazuje się imponującą wiedzą na temat wierzeń
ludowych, magii, etnobotaniki, technik wróżebnych, mitologii z różnych stron świata. Książka pani Wenerskiej jest niewątpliwie
skierowana dla wszystkich osób pasjonujących się literaturą i niezwykłymi feminami, podążającymi
tropem dzikich kobiet i Wielkiej Bogini Matki, od której tak naprawdę zaczyna
się przygoda z magiczną kobiecością.
Zamówienie
Książka dostępna. Cena: 30zł
Muzy z salonu i chaty
Autorka
książki zabiera czytelnika do świata Młodej Polski i
prezentuje sylwetki kobiet, które odegrały ważną rolę w
życiu młodopolskich
twórców. Zaintrygowała ją Irena Solska niezwykła
aktorka, która zyskała miano femme
fatale. Rozpalała ona wyobraźnię
artystów, wielkich malarzy, pisarzy. Pozowała m.in.
Stanisławowi Wyspiańskiemu,
Leonowi Wyczółkowskiemu, Józefowi Mehofferowi,
Wojciechowi Kossakowi. Darzyli
ją uczuciem Jerzy Żuławski, Stanisław Eljasz-Radzikowski, Stanisław
Ignacy
Witkiewicz. Autorka
książki
zainteresowała się również muzami Jana Kasprowicza. Jego
trzy żony: Teodozja
Szymańska, Jadwiga Gąsowska i Maria Bunin bez wątpienia odcisnęły swe
piętno na
jego twórczości. Wioleta Wenerska zaprezentowała też
młodopolskie muzy spod
chłopskiej strzechy. Należały do nich niewątpliwie siostry
Mikołajczykówny z
Bronowic Małych. Anna, Jadwiga i Marysia, córki Jacka
Mikołajczyka zaistniały
nie tylko na płótnach, ale i na kartach Wesela.
Niewątpliwie najbardziej kontrowersyjną muzą okazała się dla
p. Wenerskiej
żona Stanisława Wyspiańska, Teodora Teofila Pytko, albowiem do tej pory
wzbudza
zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje. Książka Muzy z salonu i chaty niewątpliwie
jest ciekawą lekturą, albowiem jej autorka w
sposób interesujący
prowadzi czytelnika poprzez meandry życia inspirujących
artystów kobiet.
Zamówienie
Książka dostępna. Cena: 30zł
Zioła
z romantycznej "księgi natury"
Zioła
z romantycznej „księgi natury”
Wiolety Wenerskiej to ciekawa synteza znaczenia roślin w
polskiej
twórczości
romantycznej. Autorka odznacza się fenomenalną wiedzą o literaturze i
malarstwie, co łączy ze znajomością roślin. Wysoko oceniam tę
interdyscyplinarną syntezę. Będzie to książka, która na
pewno zafascynuje
kulturoznawców, polonistów, etnologów,
ale także i
botaników. Jest to praca,
która powinna znaleźć się w biblioteczce każdego polonisty i
ziołoznawcy.
Z
recenzji wydawniczej prof. Łukasza
Łuczaja
Zamówienie
Książka dostępna. Cena: 25zł
Prerafaelickie
odcienie kobiecego piękna
Autorka
książki wykazała się ogromną wiedzą na temat
malarstwa ugrupowania
angielskich malarzy zwanych Bractwem Prerafaelitów. Pokusiła
się o omówienie prerafaelickiego
typu kobiecej piękności. Oto
bowiem prerafaelicka femina nie
była
obdarzona ani urodą pospolitą, ani klasyczną, lecz miała w sobie coś
niepokojącego, enigmatycznego. Za tym pięknem ukrywał się bowiem
stygmat siły
fatalnej. W kreacji prerafaelickich bohaterek dużą rolę odgrywały
długie włosy,
zmysłowo wykrojone usta, oczy przyciągające swym magnetyzmem. Wioleta
Wenerska
dostrzegła, że prerafaelici na swych płótnach ukazywali
różne odcienie
kobiecego piękna: od piękna niespokojnego, niebezpiecznego (Lady Lilith, La
Belle Dame Sans Merci), poprzez piękno władcze (Kirke),
piękno
tragiczne (Ofelia), piękno melancholijne (Izabella), zawstydzone,
bezbronne
(Andromeda), aż po piękno uduchowione, niewinne (Beata Beatrix, Maria).
Zamówienie
Książka dostępna. Cena: 30zł